måndag 24 mars 2014

Ytbehandla smörkniv

Nu har jag  kommit till det steget att jag ska ytbehandla min smörkniv.
Då kan man ytbehandla smörkniven med olika sorter oljor.
Nu ska jag jämföra ett antal olika oljor.


  • Lack 
  • Linolja 
  • Paraffinolja 
  • Danish Oil 
  • Vax 
     LACK 
Det negativa med Lack är att lacken inte tränger igenom trätt.Vilken gör att smörkniven inte kommer blir lika fint och uthållig.Dessutom så kommer lacken att trilla av i diskmaskinen.
Så därför ska jag inte ytbehandla min smörkniv med lack.


Linolja 
Använder man inte Linolja på rätt sätt så är chansen ganska stor att det börjar brinna. Tex.har man aft Linolja på ett papper och låter pappret ligga en stund.Till slut blir pappret så varmt så upptill 50-60 grader.Då kan det börja brinna. Om man haft linolja på ett papper ska man ALLTID hälla vatten påpappret
Dessutom använder man Linolja på sin smörkniv så kommer  smörgåsen smaka väldigt illa.Därför ska jag inte ytbehandla min smörkniv med Linolja.

Paraffinolja 
Paraffinolja är bra för att den tränger in i trätt och lacken trillar inte av när smörkniven är i diskmaskinen
Med tanke på att Paraffinolja tränger in i trätt så kommer inte paraffinolja avgöra smaken på smörgåsen.Vilket Linolja gör.
Paraffinolja tränger inte in i huden så det gör ingenting om man skulle få det på händerna.
Dessutom så ger Paraffinolja en väldigt fin yta på smörkniven.

Danish Oil 
Man kan använda Danish Oil.Men en burk Danish Oil kostar runt 300 kr.Sen så gäller det att man använder att Danish Oil på rätt sätt. Danish Oil innerhåller en hel del kemialker som kan orsaka sprickor i hud.Danish Oil är väldigt brandfarlig också. Därför ska man använda handskar när man håller på med Dansih Oil.En sak som är väldigt bra med Dansih Oil är att det bara tar mellan 4-6 timmar för olja att komma in i trätt.

Vax 
Vax ger en väldigt fin och len yta på smörkniven.Men den fina och lena yta försvinner när jag diskar min smörkniv.Vax är bra på att dölja fläckar. Men det tar längre för Vaxen att tränga i trätt än för Paraffinoljan.jag tycker också att det blir mycket finare att ytbehandla med paraffinolja än med vax.DÄRFÖR  väljer jag att inte ytbehandla med vax.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar