tisdag 11 november 2014

Mitt sätt att angripa uppgiften

Jag har valt att göra uppgift 1 som är att tillverka ett traditionellt slöjdmål som tex. en skål eller ett fat. .
Jag valde att göra uppgift 1 för att tyckte att jag lättast kunde hitta inspiration till den stora uppgiften och det lätt även som den roligaste uppgiften.Och jag tror att sysslar du m ed den uppgiften som du tycker är roligast så blir även slöjdlektionerna roliga.


De förväntningar jag har på mig själv och uppgift 1 är att efter denna uppgiften är mycket mer van att använda metall och verktyg.För just nu tycker jag att det är väldigt svårt att se skillnad på de olika verktygen ena gången ska du avbitartång  och andra gången Kombinationstång. 
Jag har förväntningen att jag kommer få att öva mycket  på mina ändavslutningar  för det är det som jag tycker är svårast.
Det är roligt att se någon annars skål som är gjort i metall och sedan  göra en egen tatch av det.
 

Så här ser min skiss ut


Skaftet har jag tänkt ska vara mörk  rosa med en liten trä ring.(Men frågan är om jag kommer hinna med det för det är bara runt 4 lektioner kvar tills vi ska lämna in den.)
Och själva skålen har jag tänkt ska lindat i först svart för att sedan över gå i en liten mer guldaktigt tråd.Svart och guld är väldigt snygg ihop tycker jag och det matchar ihop med de mörkrosa.
Som du ser är det en krona i mitten av skålen.För när jag kollade runt olika luffarslöjds böcker och på internet så har jag sett olika symboler och bokstäver.Så jag tänkte att det skulle vara lite ballt och lite annorlunda om man stoppade in en symbol mitt i skålen.Det blir lite brytning och nytänkade.Sen längst upp hade jag tänkt att man gör  metalltråden till en spiral och snurrar runt med 2 färger.Som jag sedan böjer till U:N. Den idé  började med att Andreas hade visat 3 stycken skålar som var för de olika betygs nivåarna.Och sen visade hur man gjorde den 2,00 mm tråden till en sprial med hjälp av en skruvdragare.Sen i mellan u:na så tänkte jag sätta lite pärlor dels för att jag tycker pärlor är snyggt och ger en liten lekfullhets känsla. 
Insparition har jag fått  från bland  annat denna bilden 
och denna
Men för det mesta har jag kollat i boken trådkonster.



Denna är mina förslag till skaft 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar