tisdag 9 december 2014

Exprimentet

Eftersom våran skålar ska vara klara på onsdag.Så har mitt experiment blivit att få till en järntråd (1,5mm )som ska vara lindrad som en spiral utan att använda en skruvdragare.Som jag ska sätta längst upp tillsammans med ändaavslutningarna .


Så här gick  jag till väga 

1.Jag började med att mätt hur lång omkrets min skål hade och tog gånger 2.

2.Sedan så vek jag jag metalltråden på mitten.Här gäller det att se till så att båda sidorna blir lika långa.



3.Nu ska jag använda en flackavtång och en avbitartång.
Jag börjar med att fästa avbitartången längst mer på metalltråden och bad mamma att hålla emot  för  att det skulle bli lite motstånd och så att spiralen inte skulle bli så slapp.

4.Jag tog flackavtång och satte den längst upp på metalltråden,


                                                             En flackavtång och en sidavbitare.

5..Då började  jag med  att ha ett ganska stort mellan rum mellan metalltrådarna.Sen så drog jag metalltrådarna över varandra.Ibland så fick flackavtången hjälpa till för att det skulle fina små runda spiraler.
Lite då och då var mamma tvungen att ta ett steg bakåt för att metalltråden skulle bli spänd  och starkare .För att inte få en  slapp tråd som lätt går sönder.


6.Efter att jag hade gjort hela tråden så snurrade jag färgarna ljusgrönt och rosa på min sprial.
Jag  har alltid tyckt att ljusgrönt och rosa är en väldigt fin kombination. Som passar väldigt bra med varandra.Även så är mitt skaft rosa och fotskålen är i olika nyanser av grönt och lite gudligt.Så därför tog jag rosa och ljusgrönt.
7.Efter att jag hade snurrat på de olika nyasnerna av ljusgrönt och rosa så formade jag sprialen till en cirkel.

                                                      Så här blev resultatet : 

Jag blev riktigt nöjd med mitt resultat därför att det var väldigt klurigt att få till små runda spiraler när du inte har en skruvdragare.
Det tog ett tag innan jag fick in själva tekniken på hur  jag skulle få metalltråden att bli små spiraler med tätta mellan rum.För mig så var det väldigt enkelt i början att det blev ganska små spiraler fast med små "luftrum " i mellan varandra.Det var ganska klurigt att få in ett tempo,för drar du för hårt.Blir det alldels för krångligt att få till metalltråden.
Precis som ni ser på bilden här nere.



Reslutatet  kommer jag att använda precis bakom mina ändaavslutningar längst upp på min skål.Jag ska även använda spiralen i skålen för att spänna fast mina cirklar som jag ska ha under sprialen.
Den kunskap som jag har fått under detta expriment är att det finns lösningar till allting,och att med hjälp av små verktyg så kan det bli någonting riktigt fint. Om man bara tänker "Outside the box" .  Och tar vara på de verktygen som du har.Så går det alldels utmärkt.
Jag trodde aldrig någonsin att det skulle gå att få till en sprial utan att använda en skruvdragare.Men titta det gick ju till slut.
Kunskapen som har fått via exprimentet  kommer jag använda i min produkt via att  jag ha fått bättre koll på hur,man kan forma metall,och få små detaljer att bli riktigt snyggt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar